A house is not a home

En reflektion kring det Ketterska universumet

Konstnären Clay Ketter arbetar med att avbilda mänskligt liv, men utan att inkludera en enda människa i sin konst. Hur är detta möjligt?

Det är faktiskt ett kök i full skala. Ett sådant som i sin blotta uppenbarelse får en att känna doft av kokt potatis, brun sås och bryggkaffe med sträv eftersmak. Bänken är på femtiotalsmanér  lite lägre placerad än moderna köks resliga interiörer. Överskåpet är vinklat, eftersom det ergonomiskt är det bästa för kroppen, när handen sträcks ut för att nå finkoppen i skirt blåvitt porslin.

Installationer, skulpurer,  målningar och assemblage blandas i det stora avskalade utställningsrummet. I mitten är ett litet hus placerat med titeln Tomb. Den centrala tematiken för utställningen är hemmet – det glömda, raserade eller aldrig ens påtänkta. Alla andra tillstånd än just det nuvarande aktiva.
Ett hem utan fysisk närvaro av beboare, men med ett skrikande eko av liv.

I all avsaknad av mänsklig avbildning framstår de igenkännliga objekten ännu starkare. I sin absurt klischéaktiga vanlighet och standardisering framkallar de underliggande känslor och erinringar från ett liv, fiktivt och självupplevt på en och samma gång.

Läsningen görs på olika nivåer. En tvådimensionell, kompositorisk och ovanperspektivsblickande  där också formatet på tavlorna spelar en stor roll. Sedan, den detaljerade, konkreta läsningen av motivets beståndsdelar och hur det skalamässiga språnget mellan dessa hänger samman. Effekten är hisnande. Det är lika vackert som brutalt att se bilderna från orkandrabbade byar på Mississippis kust. De är alla tillrättalagda och infångade i samma fågelperspektiv. Det svunna huset, mer en samling texturer än ett hem.

Blinkningar till konsthistorien finns också. I verket Metropolitan Boogie Woogie, som är en till synes villaförortsversion av Piet Mondrians Broadway Boogie Woogie, ges ett bud på konkretkonst för 2000-talet.

Fotografierna och dockhuskollagen är stramt samlade i kvadratiska ramar. Ibland uppstår synvilla och förvirring över vad som egentligen är på spel. Foto eller fysikt objekt? De är medvetet placerade mot varandra för att ytterligare spä på illusionen.

Det alienerade och det familjära har blivit grannar. De har flyttat in i ett vitt villahus med standardkök.

Varje söndag dricker de kaffe ur samma slags koppar. Den skira vitblå, överst på hyllan.

moderna3ketter3_brandstromClay-Ketter-Metropolitan-Boogie-Woogie_____resize_smax_550_410fm1927broadway-boogie-woogie-postersClayKetterclay ketter folded factory town 2006

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: